Kuliah Minggu 6 adalah berfokuskan kepada muzik tradisional Makyung dan Kompang. Kami telah diperkenalkan kepada pelbagai pendekatan dalam muzik makyung dan kompang. Bagi muzik makyung, sasarannya adalah sejarah, persembahan dan alat muzik serta muzik makyung dalam bentuk melodi, bentuk dan irama.
Pengalaman menduduki kelas makyung minggu ini adalah saya dapat memahami sejarah makyung itu sendiri. Sejak kecil, saya telah memahami bahawa makyung adalah terkenal di negeri Kelantan. Makyung pada dasarnya berasal dari Wilayah Patani. Ia kemudiannya dibawa masuk ke Tanah Melayu sekitar 200 tahun lalu terutama ke negeri Kelantan dan Kedah. Makyung merupakan sejenis persembahan jenis drama tari dan kini sering disampaikan bagi tujuan persembahan. Pada zaman dahulu, makyung juga disampaikan bagi tujuan ritual atau penyembuhan penyakit. Cerita asal makyung adalah berkenaan Dewa Muda. Watak utama dalam muzik ini adalah watak Makyung dan Pakyung. Persembahan makyung tidak lengkap jika tidak diiringi dengan muzik dan tarian dalam penyampaian kisah-kisahnya. Alat muzik yang biasanya digunakan adalah rebab dan gendang.
Berikut adalah salah satu persembahan Makyung. Saksikan.
Bagi muzik tradisional kompang pula, sasaran bagi kuliah kali ini adalah sejarah, alat muzik serta muzik kompang dari aspek tempo dan rentak. Kompang dilihat adalah begitu sinonim dengan masyarakat Melayu kita. Hampir di setiap negeri sama ada bagi menyambut majlis formal atau tidak, kompang sering kali menjadi pilihan utama digunakan untuk memeriahkan suasana. Bagi saya, kompang adalah salah satu muzik tradisional yang paling dekat dengan masyarakat Melayu tanpa mengira muda atau tua, di bandar mahupun di desa. Kompang seperti yang saya pelajari adalah berasal dari negara Arab dan telah tersebar ke Kepulauan Melayu khususnya di Tanah Melayu dan Indonesia. Persembahan kompang begitu menitikberatkan soal pemakaian dan biasanya dipersembahkan secara berkumpulan. Setiap negeri membawa jenis muzik yang berbeza dan antara negeri yang aktif dalam muzik kompang adalah Melaka, Perak dan Selangor. Selain itu, teknik bermain kompang juga berbeza-beza dan antara teknik permainan adalah meningkan, melulu dan menyilang. Saya juga difahamkan bahawa muzik kompang telah mengalami inovasi dan salah satu daripadanya wujud muzik Kompang Formasi dan biasanya dipersembahkan bagi tujuan pertandingan. Kelas minggu ini juga berbeza dari kelas-kelas lain kerana saya telah berkesempatan untuk bermain kompang bersama rakan-rakan yang lain. Pengalaman bermain kompang ini adalah yang pertama kali kerana sebelum ini saya tidak pernah berpeluang memainkan alat muzik ini. Pensyarah telah memberi tunjuk ajar yang jelas sekali disamping dibantu oleh rakan-rakan yang lain.
SOAL SELIDIK PENDEKATAN P&P PENSYARAH SMP2252
-
Salam sejahtera. Terima kasih kerana sudi memberikan kerjasama untuk
mengisi soal selidik ini. Ianya mengandungi 8 soalan pilihan dan 4 soalan
terbuka. B...
13 years ago
0 comments:
Post a Comment